Crowdfunding som validerinsmekanisme
I årenes løb har crowdfunding udviklet sig helt utrolig meget. Fra at starte med idéen om at rejse kapital ved at lade den brede crowd skyde penge ind i et projekt, er crowdfunding nu i meget højere grad blevet en strategi, der omhandler især validering og awareness. I denne artikel tager vi kort fat i validering.
Hos CrowdNerds er vi hovedkuldse forelskede i valideringseffekten ved crowdfunding. Der findes ganske enkelt ikke lignende koncepter, hvor du kan teste dit produkt af på et stort, ukendt crowd, og derved finde ud af, om der er product-market fit – eller om det bare er dig, der synes idéen eller produktet er fedt.
Vil folk betale for dit produkt?
Overvej i et splitsekund hvor omkostningstungt det er at gå all in på en idé, som viser sig at være fejlcastet. De fleste vil påstå, at man altid skal ud og lave valideringsarbejde inden man sætter sig fast på en idé eller et produkt, men i realiteten er det ikke så nemt et arbejde, som det måske lyder. Først og fremmest er det enormt tidskrævende at hente feedback fra vidt fremmede mennesker, der ikke er biased af sin relation til dig. Dernæst er spørgsmålet: “Skønt du kan lide produktet, men ville du købe det?” utilstrækkeligt.
Står folk ikke i en decideret købssituation, er det nemmeste for folk at sige “ja helt sikkert” og komme videre med deres dag. For de skulle jo ikke købe nu og her, og vi vil helst gøre andre mennesker glade.
Når du laver en kampagne på eks. Booomerang eller Kickstarter bliver købsmuligheden virkeliggjort, og dataen taler for sig selv. Du kan endda prisdiskriminere, og derved få en bedre fornemmelse for, hvad folk er villige til at betale for dit produkt. Hvis mange køber ind på early-bird muligheden (som man ofte ser som en reward i en kampagne), men ingen er villige til at betale den fulde pris, så er prissætningen nok lidt ved siden af. Måske finder du sågar ud af, at det ganske enkelt ikke kan betale sig at producere dit produkt, fordi folk ikke er villige til at betale den pris, du skal have for produktet, for at det kan løbe rundt.
Den effekt vil vi argumentere for, at du ganske enkelt ikke kan få i så effektiv form nogle andre steder. Derfor er crowdfunding SÅ meget mere end bare funding. Det kan bruges som grundlag for hele din virksomheds prissætning og produktudvikling. Ganske enkelt 🙂
Kunne du lide denne blog? Så skriv dig op til vores nyhedsbrev.