fbpx
Kickstarter kampagne

Sådan fik TripDoodler 900% flere følgere på 30 dage

I foråret 2020 kom TripDoodler til os for at få hjælp til at køre en Kickstarter-kampagne, der dels skulle rejse nogle midler til videreudvikling, dels være startskuddet på det fællesskab, virksomheden gerne ville skabe.

I denne blog gennemgår vi nogle af de allervigtigste steps, der gjorde at kampagnen blev en succes, men først lige helt kort om hvad TripDoodler er for en virksomhed:

Kort fortalt så er TripDoodler et rejseplanlægningsværktøj, der gør det nemt at planlægge og dele rejser med dem, du holder af. TripDoodler tilbyder betalt medlemskab til deres platform, og er som sådan ikke et traditionelt produkt at finde på Kickstarter – men fordi forretningen har fællesskab i centrum, valgte vi alligevel at give det et skud.  

Sådan gjorde vi:

1) Vi planlagde i GOD tid

Mange tror desværre at dét at lave en crowdfunding-kampagne lige kan sættes op på en frisk uge, og så kører toget ellers derudaf. Det ender som oftest ud i slem skuffelse.

Vil man sikre sig de bedste odds for at køre en succesfuld kampagne, så skal man væbne sig med lidt tålmodighed. Det tager nemlig tid at planlægge og eksekvere en kampagne, der kommer godt fra start – som hovedregel siger man, at minimum 30% af kampagnens mål skal være nået inden for de første 48 timer.

Helt konkret lavede vi en omfattende plan for, hvad vi skulle nå i hvilke uger, hele fire måneder inden showet gik løs. Det gav os plads til at justere og få løbende feedback. Det gjorde også, at de første 30% af funding-målet var nået hurtigt, så kampagnen kom godt fra start.

2) Der blev startet et community

Tidligt i planlægningsforløbet oprettede TripDoodler en Facebook-gruppe for rejse-entusiaster. Formålet med gruppen var ikke at promovere TripDoodler, men derimod at skabe fundamentet for et community, hvor folk kan dele rejsetips, spørge andre til råds om rejsedestinationer, og lære mere om bæredygtige rejsevalg.

TripDoodler inviterede alle backers fra crowdfunding-kampagnen over i gruppen, der her en måned efter afsluttet kampagne, har lige knap 650 medlemmer i gruppen.

3) Facebook-annoncering og emails

Vi byggede en email-liste gennem bl.a. Facebook-annoncering for dels at skabe trafik til kampagnen, dels opbygge en liste af modtagere til TripDoodlers nyhedsbrev i fremtiden. Det gav 300% flere subscribers på deres nyhedsbrev, som TripDoodler i fremtiden har en direkte kommunikationskanal til. Dét er meget værd – både til opbyggelsen af deres community og som fremtidige kunder.

Vil du også i gang med crowdfunding? Så læs mere på vores blog her eller kontakt os her for at finde ud af, hvilke muligheder der er.