De 3 grumme fejl du ikke må begå i jagten på backers
Dit crowd er som en teenagedatter.
Du kan ikke tillade sig at storme ind på værelset uden at banke på. Ligesom du heller ikke kan tillade dig at skrive til folk uden at have tilladelse først.
Det duer ikke at lokke med gåtur, når teenagedatter kun er interesseret i Netflix. På samme måde skal du tiltrække det rigtige publikum til din kampagne.
Og husk at giv løbende opmærksomhed, men lad vær med at være den kiksede far med de dårlige jokes. Ligesom du i dit crowdfunding-kampagne skal levere indhold, der ræsonnerer med din målgruppe.
I dette indlæg bliver du klogere på 3 grumme fejl, du for alt i verden ikke må begå i jagten på backers – altså dem, der skal støtte dit projekt med kroner og ører.
Men inden vi kommer til de 3 fejl, så lad mig lige underbygge, hvem de her backers er for nogen.
Hemmeligheden bag kampagner med jublende backers
Hvis jeg skulle pege på den allervigtigste ingrediens i en succesfuld kampagne, så er det opbygningen af et crowd – potentielle købere – der har indikeret, at de er interesserede i din kommende kampagne.
Crowden (interesserede folk) er vigtig, fordi de i din kampagne kan blive konverteret til backers (betalende støtter).
Dit crowd er her en gruppe mennesker, der på den ene eller anden måde har signaleret, at de er interesserede i din virksomhed. De kan eksempelvis have skrevet sig op til dit nyhedsbrev, eller de følger dig måske på Instagram. Det er den gruppe mennesker, der nemmest kan blive til backers, når din kampagne går live.
Desværre ser jeg ofte iværksættere gå galt i byen i jagten på potentielle backers. De tror fejlagtigt, at et stort crowd er et godt crowd. Den misforståelse skal vi have rettet op på, for det handler i virkeligheden om det her:
At tiltrække de rigtige mennesker. Frem for flest mennesker.
Her er de 3 fejl, du ikke må begå
Så for at hjælpe dig på vej mod netop at tiltrække de rigtige mennesker til din kampagne, gennemgår vi her de tre fejl, du ikke må begå i jagten på backers:
1. Generiske konkurrencer
Det kan være fristende at opsætte en konkurrence, hvor præmien er et produkt eller en oplevelse, som langt de fleste vil synes om. Og som derved vil generere en masse sign-ups til nyhedsbrev (hvis det nu er præmissen for at deltage i konkurrencen).
Et eksempel kunne være at lave en konkurrence på Facebook, hvor man kan vinde en bil. Men din kampagne og dit produkt handler om droner. Så dem, der er interesserede i en ny (gratis) bil, er sandsynligvis ikke interesserede i at betale for en drone. Så tid og penge brugt på Facebook-annoncering er spildt.
Problemet ved en sådan konkurrence er, at du tiltrækker en alt for bred gruppe af mennesker, der ikke nødvendigvis passer ind i din målgruppe. De vil i bedste fald være uinteresserede og kan måske endda blive irriterede, når du begynder at markedsføre den crowdfunding-kampagne, der egentlig er pointen med hele den her marketing-indsats.
Du kan godt opsætte en konkurrence med et produkt, der henvender sig til lige præcis den målgruppe, der passer med dit produkt – men hav i baghovedet, at de sign-ups formentlig ikke vil være lige så engagerede som dem, der tilmelder sig af ren og skær interesse. Ganske enkelt fordi deres motivation først og fremmest var at vinde et produkt, og det er dermed ikke sikkert, de overhovedet har skænket din virksomhed en tanke.
2. Køb af emails
Der findes mange services på nettet, der tilbyder e-mail-lister på ’super backers’, der kan købes for så lidt som $5 dollars. En super backer kan bedst beskrives som en person, der ofte støtter projekter på Kickstarter eller Indiegogo.
Problemet med disse lister er først og fremmest, at de ikke er lovlige. Disse personer ikke har sagt ja til at modtage information fra dig.
Dernæst så aner du ikke, hvad du får. Du kan meget vel ende med en liste med 10.000 såkaldte super backers, der hverken er verificeret eller har interesse inden for det felt, dit produkt falder inden for.
Du risikerer desuden, at dine e-mails til disse backers bliver markeret som spam, hvilket kan have konsekvenser for din afsenderadresse, der vil blive opfattet som utroværdig. I sidste ende kan det betyde, at din e-mail-udbyder blokerer brugen af den specifikke e-mail.
I stedet for at købe e-mails (det må du ALDRIG gøre), skal du opbygge din egen liste af personer, der har takket ja til at modtage information fra dig.
3. Glem ikke at pleje de interesserede i jagten på flere
Indrømmet, den sidste pointe her er måske indlysende, men den fortjener alligevel noget opmærksomhed, for alt for mange glemmer den.
Du skal lave en plan for at levere noget fedt indhold til dem, der har markeret, at de er interesserede i din virksomhed.
Det er så ærgerligt at bruge en masse krudt på at få flere følgere til ens sociale medier og flere tilmeldinger til ens nyhedsbrev, hvis man ikke også arbejder for at opbygge tillid hos dem efterfølgende. De skal føle sig inkluderede.
Det kan du gøre ved at skrive nogle lærerige blogs, tage dem med ”behind the scenes”, spørge dem til råds eller noget helt fjerde. Det vigtigste er, at du gør noget – og at du ikke bare fyrer en masse salgstaler af. Det gider ingen høre på.
Det gør de fx hos Makkerplay, hvor jeg hjalp med at inkludere deres følgere i rejsen og processen frem mod deres kampagne. Her har vi lavet en e-mail-serie, hvor founderen Mikkel fortæller om projektet – fordi folk gerne vil lære iværksætteren at kende. Derudover optager vi behind the scenes ude hos Makkerplay, fordi du på den måde inviterer folk indenfor og viser de enkelte trin op til selve crowdfunding-kampagnen.
Her er vi i øvrigt helt ærlige om, at Makkerplay lægger op til en crowdfunding-kampagne, allerede når folk skriver sig op til nyhedsbrevet:
Så, for at opsummere de tre fejl, du ikke må begå i jagten på backers:
- Generiske konkurrencer
- Køb af e-mails
- Glem ikke at pleje de interesserede i jagten på flere.
Formår du derimod at aktivere og engagere dit crowd løbende, så er der meget større sandsynlighed for, at de vil købe, når du trykker på ”launch”-knappen for din crowdfunding-kampagne.