Sådan bruger Fresh.Land deres kunder til at udvikle virksomheden
Fresh.Land gør dét, alle virksomheder bør gøre – de inddrager deres brugere og udvikler virksomheden gennem bl.a. co-creation.
Hvordan de gør det, kommer vi tilbage til lige om lidt.
Først skal du have en kort introduktion til Fresh.Land, hvis du ikke kender til dem.
Fresh.Land er en online platform, der gør det muligt for forbrugere at købe frugt og grønt direkte fra landmændene. Og fordi det skærer op mod fem mellemled væk, kan Fresh.Land spare op mod 88% af CO2 fra opbevaring af disse fødevarer. Derfor har Fresh.Land også vundet adskillige grønne priser allerede.
Til denne blog har jeg interviewet CEO og Co-founder Mathilde Jakobsen omkring deres brugerinddragende initiativ Idé.Land. Her kan deres kunder, i et åbent forum online, komme med idéer og forslag til fx nye produkter.
Mathilde, hvordan opstår idéen til Idé.Land?
Idéen opstod ved, at vi ønskede et værktøj til at øge brugerinddragelsen og co-creation sammen med vores brugere/kunder løbende. Vi har tidligere sendt one-off surveys ud, hvor vi har oplevet en meget høj svarrate (40% svar inden for 24 timer). Det gav os en indikation af, at der var en stor interesse for at blive inddraget hos vores brugere.
Det som Idé.Land gør, er at skabe en platform som muliggør brugerinddragelse løbende og på brugernes præmisser. Således kan man foreslå alt mellem himmel og jord, og andre brugere kan så “stemme” forslagene op, hvis de er enige. Derved kan vi prioritere de forslag, som er mest populære, og således får brugerne direkte indflydelse på Fresh.Land’s udvikling.
Hvordan skaber I et stærkt fællesskab omkring jeres brand?
Vi har skabt et stærkt fællesskab omkring vores brand, fordi det vi gør, rent faktisk gør en forskel i vores kunders dagligdag og for farmeren.
Farmeren får en bedre aflønning og forbrugeren får et produkt, som er af en langt højere kvalitet og fri for kemi. Når først man har smagt en frisk appelsin direkte fra træet, kan man ikke gå tilbage til en kunstigt modnet, overfladebehandlet appelsin som er 4 måneder gammel, som dem vi er er vant til fra detailhandlen. Vi har sågar børn, som hellere vil spise vores frugter end lørdagsslik, så det siger noget om den kvalitet og smag, vi leverer.
En stærk forbrugerbevægelse kan drive den grønne omstilling af vores fødevareindustri – det er ikke os, men vores kunder som er de rigtige “change agents”, som med deres valg kan drive positiv forandring og sikre, at vi får skabt et mere fair og bæredygtigt fødevaresystem. Fresh.Land er facilitator via vores platform, som giver adgang til sæsonens friske råvarer direkte fra farmen, men det er vores kunder, som er de rigtige change agents med de valg, de tager i deres hverdag.
Er der kommet nogle overraskelser ud af Idé.Land?
Ser I at brugerne kommer på idéer, der bliver populære blandt jeres brugere?
Ja, ofte løser idéerne en problemstilling, som flere brugere står over for – fx er en af de mest populære idéer, den her med at tage kasser med retur, hvilket viser hvor miljøbevidste vores kunder er. De kasser vi tager retur, genbruger vi så lokalt hos vores danske farmere.
Hvordan håndterer I de idéer, der ikke implementeres?
De idéer som ikke implementeres skyldes ofte, at de ikke kan lade sig gøre inden for rammerne af vores koncept. Fx foreslog en kunde, at man selv skulle kunne sammensætte indholdet af en kasse, men det er ikke muligt, da farmeren kun kan pakke de råvarer i en kasse, som han selv producerer. Det skyldes, at vi ikke ompakker kasserne, men leverer direkte fra farmeren. Derfor kan vores kunder ikke selv sammensætte indhold, men må vælge imellem de kasser som er sammensat hos den enkelte farmer 🙂
Oplever I mere loyale kunder på baggrund af tiltag som Idé.Land?
Vi havde loyale kunder før Idé.Land, og vi har loyale kunder efter. Det er helt klart et brugbart værktøj til at engagere kunderne mere i Fresh.Land, og det er med til at sikre, at vi hele tiden er relevante for vores kunder, da de deler deres behov med os.
Har I planer om andre tiltag inden for ‘crowdsourcing’?
Ja, i forbindelse med Corona spurgte vi ud gennem vores SoMe-kanaler og nyhedsbrev, om der var nogen, som kendte lokale danske farmere, som havde brug for hjælp. Det var der, og mange af vores kunder skrev med idéer til farmere, som vi kunne hjælpe. Således har vi hjulpet flere danske farmere gennem coronakrisen (bl.a. Godisgrønt, Bygaard, Microgreens og Vildeurter).
Et eksempel er Michael fra Vildeurter, som havde 10.000 økologiske rødkål optil jul, som skulle have været på tallerknerne på landets Michelin-restauranter. Men så lukkede samfundet ned for anden gang, og han kontaktede mig for at få hjælp. Vi skyndte os at lægge hans økologiske rødkål online, og på 6 timer var de 10.000 rødkål solgt til private kunder. Han blev så rørt, over den hjælp han havde fået fra alle vores kunder, at han sendte mig en SMS, hvori der stod: “Jeg er simpelthen så kæmpe meget glad. Bare en lille status opdate”.
Den måde Michael’s rødkål blev afsat på via Fresh.Land som platform til en masse private forbrugere, er også en slags “crowdsourcing” kan man vel sige.