fbpx
cross-promotion

Sådan bruger du cross-promotion i din crowdfunding-kampagne

Cross-promotion betyder, at to crowdfunding-kampagner promoverer hinanden. Det foregår helt konkret i en update til ens eget publikum.

I dette blogindlæg giver jeg dig en kort introduktion til, hvad cross-promotion kan, hvordan du gør, og så får du et eksempel på, hvordan cross-promotion ser ud i praksis.

Hvad kan cross-promotion gøre for din kampagne?

Cross-promotion er et værktøj til at tiltrække flere backers til din crowdfunding-kampagne.

Det er ikke en nem smutvej, der kan redde en middelmådig kampagne til at nå sit finansieringsmål. Men i en veltilrettelagt kampagne, hvor du har gjort dig umage for at vælge den rigtige platform, researchet på andre kampagner, og skabt et community inden launch, kan det være en fin tilføjelse i markedsføringen af dit projekt.

Med cross-promotion kan du potentielt nå ud til mange flere uden at skulle bruge penge på annoncering. Se cross-promotion som en metode til at opnå flere backers (altså folk, der vil støtte dit projekt) – ligesom når du bruger stretch goals.

Cross-promotion virker, når du finder et andet projekt, der først og fremmest er relevant for din målgruppe – og hvor projektets målgruppe også vil finde dit projekt interessant. Begge parter (og deres publikum) skal have noget ud af det.

Sådan gør du

Selvom der findes services, der hjælper med at identificere og booke cross-promotions, så er det min erfaring, at langt de fleste kampagne-ejere selv rækker ud direkte til den kampagne-ejer, de ønsker at lave et samarbejde med. Det vil jeg også anbefale dig at gøre.

Når du leder efter kampagner til cross-promotions, så stil dig selv disse 2 spørgsmål:

1) Ville du selv støtte den pågældende kampagne?

2) Er projektet interessant for dine egne backers?

Hvis du kan svare ’Ja’ til både 1) og 2), så kan du godt kigge videre ind i et samarbejde. Både på Indiegogo og Kickstarter kan man, når man klikker ind på en hvilken som helst kampagne, se, hvilken profil der har oprettet projektet. Profilerne ligger direkte på kampagne-siden og ser sådan ud (se nedenfor).

Eksempel fra Indiegogo

Eksempel fra Kickstarter

Hos Kickstarter kan du række ud til kampagne-ejeren direkte via platformen, mens du hos Indiegogo kan finde links til hjemmeside og sociale medier, hvor du kan række ud.

Du skal være opmærksom på, at kampagne-ejere modtager rigtig mange henvendelser fra alt fra marketing-bureauer til snydepelse. Vær klar i budskabet og personlig i din henvendelse.

Derudover skal du være realistisk. Det nytter ikke noget at række ud til millionkampagner med flere tusinde backers, hvis din egen kampagne ”kun” har genereret 70.000 kr. De store kampagner vil ikke have gavn af at blive promoveret af dig, så det er usandsynligt, at de vil promovere dig til gengæld. Identificér derfor de kampagner, der ligger nogenlunde på niveau med din egen, og som – du har gættet det – er interessant for din målgruppe.

Når du har lavet en aftale om cross-promotion

Får du lavet en cross-promotion-aftale med en anden kampagne, vil I typisk aftale en dato, hvor I sender en update ud. Det kan fx være i et nyhedsbrev, hvor der bliver linket til din kampagne.

Denne update har ikke til formål at promovere din kampagne udelukkende, men har som regel et andet hovedtema, hvor de her cross-promotions så bliver nævnt til slut. Se eksemplet nedenfor her.

cross-promo

Når du er lykkedes med din cross-promotion, så er det bare at holde øje med, hvor mange klik og nye backers der tikker ind på din kampagne. Husk under alle omstændigheder at sige tak for samarbejdet til folkene bag den kampagne, du har lavet cross-promotion med. Det er god stil.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *