crowdfunding værktøjer

Her er 8 nyttige værktøjer til din crowdfunding-kampagne

Det er hårdt arbejde at lave en crowdfunding-kampagne, men heldigvis findes der en del værktøjer derude, som gør hele processen lidt nemmere.

Her får du en kort introduktion til de 8 værktøjer, vi bruger rigtig meget i vores arbejde med kampagner. Der er værktøjer til at optimere din kampagne på Kickstarter. Og der er værktøjer til at få hele samarbejdet om kampagnen til at køre nemmere.

Nogle af værktøjerne koster penge, men langt de fleste har en gratis version, som man kan få rigtig meget ud af. Værktøjerne er udvalgt, fordi vi selv bruger dem – vi får ikke noget for at anbefale dem 🙂

Denne hjemmeside giver dig mulighed for at følge finansieringsprocessen for projekter på Kickstarter. Det er et godt research-værktøj til at få fornemmelse af, hvordan andre projekter, der minder om dit, har klaret sig undervejs i kampagnens forløb. Her kan du dag for dag se, hvor mange penge kampagnen har rejst i dens løbetid.

OBS: Virker kun på Kickstarter-kampagner.

Kicktraq

Hos Predictify kan du få analyseret din Kickstarter-kampagne og få indikatorer på, hvor du skal optimere eller justere. Det kan fx være, at din tekst er for lang eller dine rewards for dårligt sammensat. Predictify analyserer din kampagne baseret på best practice og er altså blot forslag til, hvordan du kan optimere din kampagne baseret på erfaringer fra succesfulde crowdfunding-kampagner.

OBS: Virker kun på Kickstarter-kampagner.

Dette er ikke decideret et crowdfunding-værktøj, men den er med alligevel, fordi Trello er overbliks-værktøjet over dem alle. Trello er et godt værktøj til at få listet alle de vigtigste to do’s og i det hele taget få dannet sig et overblik over projektets omfang. Når vi arbejder med kunder, bruger vi Trello til at opdele de forskellige opgaver, der ligger i at sætte en crowdfunding-kampagne op. Den er altså god at bruge, hvis I er flere mennesker om projektet, der ikke nødvendigvis sidder sammen til dagligt.

Trello har en gratis version, der fungerer rigtig godt!

Trello crowdfunding

MailChimp er vores foretrukne værktøj til at indsamle og sende nyhedsbreve ud til det pre-community, der sættes op inden en crowdfunding-kampagne. Her kan du sætte flotte nyhedsbreve op, der med to klik ryger ud til alle på din liste. Der findes mange andre programmer til at sende nyhedsbreve ud, men MailChimp har vi mest erfaring med.

Mailchimp er nemt at komme i gang med og har en gratis startplan, der kan ret meget.

BuzzSumo er en slags Google, der indsamler artikler og posts på sociale medier, så du kan søge rundt i det. Du kan bruge BuzzSumo til flere ting; dels blive klogere på, hvem der poster og skriver inden for dit felt, dels få nye idéer til indhold, du bør poste på fx dine sociale kanaler ved at kigge på, hvad der trender på nettet og sociale medier.

Brug BuzzSumo til at finde journalister, du gerne vil pitche din historie til, find relevante influencers til et samarbejde, eller find ud af, hvilke trends du skal tappe ind i på sociale medier.

De har en gratis prøveperiode på 30 dage.

Har du ikke en grafiker til at hjælpe dig med at gøre din crowdfunding-kampagne visuelt lækker, skal du kende til Canva. Med Canva kan du skabe smukke posts til sociale medier ud fra hundredevis af templates, så du ikke skal opfinde den dybe tallerken. Du kan også lave det visuelle indhold til din kampagne direkte i Canva ved hjælp af de mange billeder og grafiske elementer, der er til rådighed derinde.

Der findes både en gratis og en betalt version af Canva. Du kan komme langt med den gratis version, men den betalte giver adgang til langt mere indhold. 

I Kapwing kan du nemt og hurtigt redigere video-indhold til sociale medier og til din crowdfunding-kampagne. Det kan ikke en helt masse ting, men er et super godt værktøj til os, der ikke har de vilde tekniske kvalifikationer. Man kan klippe video, lave undertekster, arbejde med små animationer og meget andet i Kapwing.

De har en gratis startplan hos Kapwing, der primært er begrænset på, hvor meget content du kan uploade og gemme.

Hos Kickbooster kan du opsætte referral-aftaler, så du giver folk incitament til at sprede ordet omkring din crowdfunding-kampagne. Det betyder altså, at du kan give folk unikke links, de kan dele – og får de konverteret nogle backers, så får de en del af kagen (som du selv bestemmer). Det er en win-win.

Pris-modellen hos Kickbooster består af et fast fee på 29$ om måneden, samt 3% kommission til Kickbooster (udover den kommission du betaler dine referrals).

OBS: Gælder kun for Indiegogo og Kickstarter

Det var en kort præsentation af 8 værktøjer, vi ofte selv bruger i arbejdet med crowdfunding-kampagner. Vi får som sagt ikke en disse ud af at anbefale disse, så vi håber blot, at du føler dig godt hjulpet godt videre med at strukturere og optimere dit crowdfunding-projekt. Lad mig endelig høre fra dig, hvis der mangler et værktøj på listen.

Kender du flere værktøjer, der bør komme på listen? Så smid en kommentar her på siden.

Bliv endnu klogere på hvordan du får succes med crowdfunding på vores blog eller video-bibliotek.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *