crowdfunding guide

Crowdfunding er så småt begyndt at blive mere og mere populært i Danmark. Især Kickstarter, Indiegogo og GoFundMe er velkendte navne, når det kommer til crowdfunding, men har du egentlig styr på dine muligheder, når det kommer til den populære fundingmulighed?

I denne crowdfunding guide er CrowdNerds gået sammen med Heyfunding for at lære dig om de forskellige typer af crowdfunding, hvilken type der passer bedst til din virksomheds nuværende stadie, hvordan du kommer igang med crowdfunding og selvfølgelig nogle gode tips og tricks til din crowdfunding kampagne.

Hvad er crowdfunding?

Det ligger egentlig lidt i navnet – crowdfunding betyder, at en større gruppe mennesker (crowd) skyder penge ind i en virksomhed, et projekt eller et produkt (funding). Flere kender måske crowdfunding fra platforme som Kickstarter eller Indiegogo. De fungerer egentlig mest som en form for “webshop”, hvor man kan gå på opdagelse i blandt nye produktidéer, og vælge at købe et produkt (og dermed støtte crowdfunding kampagnen), som man får tilsendt, hvis kampagnen er en succes. Denne form for crowdfunding er rigtig god for mange, der ønsker at lancere et nyt produkt, men ikke har råd til at producere produktet på forhånd.

Det er dog langt fra den eneste form for crowdfunding, der findes. Du kan med fordel bruge denne fundingmulighed, hvis din virksomhed har brug for en investering eller et lån, men har svært ved at skaffe det fulde beløb fra én investor. Vær dog opmærksom på, at der findes 4 forskellige former for crowdfunding, du bør kende til, inden du laver din kampagne.

Forskellige former for crowdfunding

Der findes 4 forskellige former for crowdfunding – nogle er mere relevante for danske startups end andre. De 4 former er:

  1. Donationsbaseret
    Denne form kan med andre ord beskrives som velgørenhed. Dette er nemlig crowdfunding, hvor man støtter noget uden en forventning om at få noget igen. Selvom det kan være super fristende at lave en donationsbaseret crowdfunding kampagne, er det de færreste virksomheder, det er relevant for – derfor kan du lige så godt, allerede nu, kigge nærmere på de 3 andre crowdfunding-former.
  2. Rewardbaseret
    Det er i denne kasse, Kickstarter, Indiegogo og mange af de andre store crowdfunding platforme, vi kender, passer ind. Her investeres der for at få en belønning, og i mange tilfælde er denne belønning et produkt. Derfor er en rewardbaseret crowdfunding kampagne rigtig god, hvis du skal lancere et nyt produkt, men ikke er sikker på, om det kan sælge, eller måske ikke har pengene til at producere produktet i store mængder. I kampagnen sætter du et mål, som skal opnås (som udgangspunkt) – ellers annulleres kampagnen. Et mål kan være, at du vil sælge for 50.000 kr. af produktet på 30 dage. Hvis du når målet, går du i gang med at producere produkterne, og dine backers (altså dem, der har støttet kampagnen med det beløb, du har bestemt) modtager deres “ordre”. Hvis du ikke når målet, bliver kampagnen annulleret, og dine backers får deres penge retur.
  3. Lånebaseret
    Nogle crowdfunding-platforme tilbyder, at virksomheder kan låne penge – ligesom hvis du tager ned i banken. Du vil opleve at modtage det fulde lånte beløb, men bagved er det en masse mindre långivere, der er gået sammen om at give dig lånet. Derfor er risikoen for den enkelte långiver ikke lige så stor, som hvis du låner i banken eller af én person. Alt andet fungerer på samme måde – du skal afbetale på lånet, og der løber renter på.
  4. Aktiebaseret
    Det ligger lidt i navnet – aktiebaseret crowdfunding vil nemlig sige, at en investor investerer mod at få aktier i virksomheden. Det betyder, at virksomheden skal drives som et aktieselskab, før det er muligt at lave en aktiebaseret crowdfunding kampagne. Med aktiebaseret crowdfunding får du altså potentielt hundredvis af små investorer i dit selskab.

Crowdfunding-platforme

Vi har allerede nævnt et par af de populære udenlandske crowdfunding platforme – nu er turen kommet til at introducere nogle af de danske. Der findes nemlig en del gode danske crowdfunding platforme, som du med fordel kan kigge nærmere på.

Donationsbaseret

10er (dansk): 10er er en donationsbaseret crowdfunding platform, hvor du kan støtte dine favorit projekter med et valgfrit beløb hver måned. Der er især projekter som podcasts og blogs, man kan støtte igennem 10er.

Andre donationsbaserede crowdfunding platforme:

Caremaker (dansk)
GoFundMe
GoFundMe Charity
Causes
Chuffed

Rewardbaseret

I rewardbaseret kampagner opretter du en kampagne og oplister dine rewards. Backers har nu mulighed for at støtte din kampagne med et beløb, der matcher en af dine rewards. Afhængig af din kampagne, kan du med fordel give en større reward jo større det donerede beløb er. Eksempler på rewardbaseret crowdfunding platforme:

Booomerang (dansk)
IDA Crowdfunding (dansk) – fokus på opfindelser og innovative produkter
Coop Crowdfunding (dansk) – fokus på madvarer og drikke
Kickstarter 
Indiegogo

Lånebaseret

Der findes mange forskellige crowdfunding platforme, der tilbyder lån til virksomheder fra private og professionelle investorer. For virksomheder er det nemmere og hurtigere at få et lån, og for investorer kan man, for et relativt lavt beløb, komme igang med at støtte de projekter, man kan lide. Eksempler på lånebaseret crowdfunding platforme:

Lendino (dansk)
Flexfunding (dansk)
Kameo (oprindeligt svensk, men har en dansk platform og afdeling)
Coop Crowdfunding (dansk) – tilbyder også lånebaseret crowdfunding
North Funding by NOVI (dansk)
LendingClub

Aktiebaseret

Hvis du ønsker at lave en aktiebaseret crowdfunding kampagne, skal du være beredt på at kigge udenfor landets grænser. Aktiebaseret crowdfunding er nemlig ikke så udbredt i Danmark endnu (bl.a. også grundet rigid lovgivning), men det betyder ikke, at der ikke findes nogle gode globale muligheder. Eksempler på aktiebaseret crowdfunding platforme:

Funderbeam (afdeling i Danmark)
FundedByMe
Seedrs
Crowdfunder
Crowdcube
Mintos

Din virksomhed og crowdfunding

Netop fordi der er fire typer af crowdfunding, kan der være nogle, der er mere relevante for din virksomhed end andre. I Danmark er rewardbaseret og lånebaseret ubetinget de største, men det spås at aktiebaseret vil vinde større indpas, hvis lovgivningen omkring denne form bliver mere simpel og favorabel for virksomheder og investorer. 

Donationsbaseret er som udgangspunkt kun relevant for dig, der arbejder i en virksomhed med et socialt formål. Det er sjældent noget vi ser blive brugt i forretningssammenhænge. Hvis du skal lave donationsbaseret crowdfunding i Danmark, skal du huske at registrere kampagnen hos Indsamlingsnævnet inden du laver kampagnen. 

Kigger vi crowdfunding ift. virksomhedsstadie, så ser vi typisk at rewardbaseret crowdfunding benyttes meget af startups, der ikke nødvendigvis har været igang i særlig lang tid og uden nogen nævneværdig aktivitet endnu. Trenden bevæger sig dog over i, at rewardbaseret crowdfunding benyttes af både helt nye startups og mere etablerede mindre virksomheder, fordi denne type byder på mange andre fordele udover funding. 

Lånebaseret crowdfunding er som udgangspunkt kun interessant for de virksomheder, der har været igang i et par år som minimum. Det hænger sammen med, at platformen der formidler forbindelsen mellem backers og virksomhederne, skal risikovurdere din virksomhed baseret på bl.a. de seneste par års regnskaber. Du kan altså sjældent som helt nyopstartet virksomhed optage et crowdfunding-lån, medmindre du kan stille personlig kaution for hele lånebeløbet.    

Aktiebaseret crowdfunding er for de større virksomheder, der typisk skal bruge midler til at ekspandere eller gå ind i nye markeder. Det er altså sidste ‘step’ på crowdfunding-stigen.

Vil du gerne igang med en rewardbaseret crowdfunding-kampagne, så læs denne blog om hvad der skal til. 

Eksempler på gode crowdfunding-kampagner

Skal du lave lånebaseret crowdfunding, er det ret simpelt at stille en kampagne op, og vi vil derfor bruge pladsen her på at fremhæve nogle af de virkelig gode (og mest succesfulde) rewardbaserede crowdfunding-kampagner, som danske startups har produceret.

Hvad har disse kampagner tilfælles?

  1. De har lavet en god video
  2. De beskriver produktet ned til mindste detalje
  3. De har lavet forskellige reward-trin
  4. De har lavet en god og lang visuel kampagne, der svarer på alle tænkelige spørgsmål
  5. De præsenterer teamet bag produktet/kampagnen

Vidste du…

  • At undersøgelse har vist, at kvinder er mere succesfulde til at nå deres rewardbaserede crowdfunding-mål end mænd? (PWC rapport, Women Unbound).
  • Backers har smidt mere end 5 mia. dollars i projekter på Kickstarter (Kickstarter stats).
  • Det mest populære ‘pledge’ på Kickstarter er $25 (Kickstarter stats).
  • Kickstarter har en all-or-nothing politik, mens Indiegogo udbetaler pengene uanset om de når funding-målet.

Alternativer til crowdfunding

Nu er du forhåbentlig blevet en del klogere på crowdfunding og dine muligheder. Vi håber, du har fået blod på tanden til at kaste dig ud i den populære funding-disciplin. Hvis du sidder tilbage med spørgsmål til guiden, er du meget velkommen til at kontakte os her på siden. Vil du gerne kigge på andre muligheder for funding, kan vi varmt anbefale, at du tager fat i Heyfunding på mail hello@heyfunding.dk

Alternativer til donationsbaseret crowdfunding:

  • Iværksætter legater
  • Startup konkurrencer

Alternativer til rewardbaseret crowdfunding:

  • Tilskudsordninger
  • Accelerator programmer
  • Startup konkurrencer
  • Iværksætter legater

Alternativer til lånebaseret crowdfunding:

  • Banklån
  • Investorlån
  • Vækstfonden
  • Konvertibelt lån

Alternativer til aktiebaseret crowdfunding:

  • Business angel investering
  • Seed- eller venture kapital investering

Skriv dig op til vores nyhedsbrev her, og modtag vores lille hæfte med 10 gode eksempler på virksomheder, der har benyttet crowdfunding og crowdsourcing med stor succes.

2 kommentarer til “Den ultimative guide til crowdfunding”

  1. Pingback: Her er den værdifulde, men oversete ingrediens i en vellykket crowdfunding-kampagne - CrowdNerds

  2. Pingback: Elementor #1817 - CrowdNerds

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *