fbpx

Det hemmelige trick til at skabe en succesfuld kampagne

Tricket, jeg giver dig i dag, kan hjælpe dig med:

  • At finde svar på, hvilken slags video- og billedmateriale du skal producere til din kampagne
  • At få ideer til, hvilke rewards der vil tiltrække støtter til dit projekt
  • At skrive materiale til din crowdfunding-kampagne, som din målgruppe forstår og reagerer på.

Tricket er:

Lav research på tidligere succesfulde kampagner.

”Ahva?” spørger du måske.

Jo, nu skal du høre:

Alle – som i ALLE – kampagner, der nogensinde har nået deres funding-mål inde på fx Kickstarter, ligger stadigvæk frit tilgængelige inde på platformen.

Hvad kan du bruge det til?

Nu skal du bare høre:

Laver du en grundig research på andres kampagner, kan du få testet dine antagelser om dit produkt, din målgruppe og dit valg af platform. Det gør, at du endnu bedre kan designe din egen crowdfunding-kampagne.

Betyder det så, at du må stjæle fra tidligere kampagner?

Nej, selvfølgelig ikke. Du må ALDRIG stjæle andres kampagne-materiale 1:1. Men du må gerne lade sig inspirere.

4 trin til den effektive research på crowdfunding-kampagner

Fordi store platforme som Kickstarter har afsindigt mange kampagner i bagkataloget, så kan du nemt komme til at blive opslugt og forvirret. Dette blogindlæg viser dig, hvordan du researcher som en pro.

Enhver effektiv research på crowdfunding-kampagner består af 4 trin:

  • Find kampagner med lignende produkter eller nøgleord.
  • Læs kommentarsporene.
  • Undersøg geografien for kampagners backers.
  • Benyt Kicktraq til at se processen for finansieringen.

Lad os tage dem fra toppen:

1. Find kampagner med lignende produkter eller nøgleord

Jeg vil anbefale dig at bruge de store platforme Indiegogo og Kickstarter til din kampagne-research. I Kickstarters søgefunktion kan du filtrere i, hvilke projekter du vil se i toppen. Kig i ”most funded” og ”most backed”. Her får du nemlig vist de mest succesfulde kampagner målt på finansiering og antallet af støtter (det, der hedder backers). Det er netop disse kampagner, du gerne vil hente inspiration fra.

Leg lige med her engang:

Du har skabt en helt ny, innovativ lighter, som du forbereder en crowdfunding-kampagne til.

I dette tilfælde er der tale om et konkret produkt, som du kan vælge i Kickstarters søgefunktion.

Søger vi på ’lighter’ inde på Kickstarter, kom disse tre kampagner frem, der alle har klaret sig rigtig godt. 

Hvad skal du så lægge mærke til her?

De tre lighter-kampagner har især ét afgørende element tilfælles: Produktet fremgår tydeligt på alle tre kampagne-fotos. Det er en god indikator på, at et produkt som en lighter bør ses klart og enkelt på kampagne-billedet.

Bevares, det her er ikke raketvidenskab, men det giver dig nogle værdifulde input til, hvordan du fx skal briefe en fotograf, der hjælper dig med fotos til din kampagne.

crowdfunding
kickstarter

Kan du ikke finde tidligere kampagner, der matcher præcis dit produkt, så søg på nøgleord i stedet for.

Har du eksempelvis skabt et produkt, der henvender sig til børnefamilier, kan du finde en masse relevante kampagner frem ved blot at søge på ”children” på Kickstarter.

Det, du får vist her, er kampagner, der måske ikke har det samme produkt som dig – men de henvender sig til samme målgruppe som din.

Hvad du helt konkret skal gøre: Find kampagner, der ligner din enten på produkt eller nøgleord. Få inspiration fra dem, der er lykkedes med at tiltrække mange backers. Skriv ned, hvilke ting der lader til at fungere godt. Det kan fx være en virkelig skarp video, nogle gode rewards eller en særlig måde at kommunikere på.

2. Læs kommentarsporene

Kommentar-sektionen på tidligere crowdfunding-kampagner er guld værd. Det er nemlig her, du kan lære, hvad folk spørger om, når det drejer sig om produkter, der minder om dit.

Her er et eksempel på spørgsmål, som med fordel kunne være blevet besvaret allerede i kampagnematerialet:

Udover konkrete spørgsmål kan du være heldig at finde inspiration i kommentarsporene til at videreudvikle et produkt eller sammensætte en reward. Der er simpelthen flinke folk derude, som helt gratis giver ideer til, hvad der kunne få dem til at støtte et projekt!

Her er eksempelvis et forslag fra en backer i en Indiegogo-kampagne:

Et lille OBS: Det er bestemt ikke alle kampagner, der har en masse brugbare kommentarer at dykke ned i – og mange kampagner, der har opnået meget finansiering, vil have hundredevis af kommentarer, der omhandler levering af produkter, så disse er heller ikke relevante for dig. Men hvis du bruger lidt tid på dette trin, kan du virkelig få værdifuld viden om dine potentielle kunder.

Hvad du helt konkret skal gøre: Brug de kampagner, du fandt frem til i punkt 1, og dyk ned i dem, der har en del kommentarer tilknyttet. Hvilke spørgsmål stiller folk? Noter dem, der er relevante for din egen kampagne, og sørg for at besvare disse spørgsmål allerede i dit kampagnemateriale.

3. Undersøg geografien på backers

De fleste, der laver en crowdfunding-kampagne, får også brug for at anvende betalt markedsføring for at nå deres publikum. Men hvor befinder dine potentielle backers sig rent geografisk?

På alle crowdfunding-kampagner på Kickstarter kan du faktisk finde data på, hvor kampagnens backers befinder sig, og hvor mange af dem der har støttet flere crowdfunding-projekter.

Den viden kan du bruge, når du bygger et publikum inden lancering. Du kan simpelthen finde ud af, hvor i verden der sidder mennesker, som gerne vil støtte kampagner som din. Og så kan du annoncere specifikt til målgruppen i de lande.

Typisk vil der være mange backers fra det land, kampagnen lanceres fra. En dansk start-up vil typisk have flest danske backers, der har støttet projektet.

Hvad du konkret skal gøre: Gå ind på relevante kampagner på Kickstarter (som du lærte oppe i punkt 1), og klik på ’community’-sektionen. Kig på, hvilke lande og byer kampagnens backers kommer fra. Brug denne viden aktivt i din målretning, når du annoncerer til potentielle backers på fx Facebook.  

4. Benyt Kicktraq til at følge finansieringsforløbet

Du kan med et enkelt tool få indblik i, hvordan tidligere kampagner har klaret sig i forhold til deres finansieringsmål.

Kicktraq viser finansierings-processen for en Kickstarter-kampagne, som du kan se et eksempel på her. Du får fat i data ved at gå direkte ind på Kicktraq’s hjemmeside eller ved at installere deres chrome-extension, så du ser tallene direkte på Kickstarter, når du klikker dig ind på en kampagne – smart.

Brug dette værktøj til at få en forståelse for, hvad du kan forvente af støtte gennem kampagnens forløb.

Som du kan se på eksemplet her, så er det normalt, at kampagner tiltrækker en masse finansiering helt i starten af kampagnen og igen lige til slut, inden kampagnen lukker. Hvis en kampagne når finansieringsmålet allerede på dag 1, har iværksætteren bag projektet sandsynligvis været dygtig til at opbygge et købestærkt publikum inden lancering.

Hvad du konkret skal gøre: Gå ind på kicktraq.com (ja, siden ser lidt sketchy ud, men den er bare lidt gammel), og slå diverse kampagner op, som du er nysgerrig på. Brug informationen til at blive klogere på den forventede finansieringsproces og til at tjekke ud, hvor mange dage kampagnen var live. Det giver dig et praj om, hvor lang kampagneperiode du selv bør sætte af til dit projekt.

Nu har du lært det hemmelige trick til at skabe en succesfuld kampagne 🙂

Nemlig ved at lave research på tidligere, vellykkede kampagner inde på fx Kickstarter sådan her:

  • Find kampagner med lignende produkter eller nøgleord
  • Læs kommentar-sporene
  • Undersøg geografien for kampagners backers
  • Benyt Kicktraq til at se processen for finansieringen.

Bruger du den viden, som du indsamler i din research, aktivt i udformningen af din crowdfunding-kampagne, så øger du kraftigt sandsynligheden for at nå dit finansieringsmål til tiden og gøre dit produkt til virkelighed.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *