Sådan finder du ud af, om du skal bruge en dansk eller udenlandsk platform
Crowdfunding uden en platform er lidt ligesom Luke Skywalker uden lyssværd.
Han er da flink og venlig, men redder ikke universet af den grund.
Du bør lave crowdfunding uden om en platform, hvis du vil:
- have mindre succes med din kampagne
- skaffe færre penge til dit projekt
- bøvle dig gråhåret i jura og it.
Som du måske allerede kan mærke, er der kun ét korrekt synspunkt at indtage her:
Vil du lave succesfuld crowdfunding, så skal du bruge en platform.
Det kræver simpelthen for meget arbejde – der ikke har noget at gøre med dit produkt og din forretning – at køre en crowdfunding-kampagne over dit eget website.
Jeg. Anbefaler. Det. Ikke.
Og heldigvis har crowdfunding været i gang så længe, at platformene derude fungerer virkelig, virkelig godt.
Men.
Hvilken platform skal du vælge?
Spørgsmålet er så stort, og mine pointer så mange, at det, du sidder med i øjnene, simpelthen er en trilogi om at vælge platform til dit crowdfunding-projekt.
I dag starter vi helt oppe i helikopteren, og jeg vejleder dig i, om du skal vælge en dansk eller en udenlandsk platform.
Spoiler alert: Jeg kommer ikke til at give dig 3 trin til at træffe den perfekte beslutning – for den findes ikke. Men når du har læst blogindlægget til ende, ved du, hvilke overvejelser du skal have gjort dig, før du er klar til at træffe beslutningen om en dansk eller en udenlandsk platform.
I de næste to afsnit af trilogien, som udkommer her på bloggen over den næste måneds tid, dykker vi ned i, hvilke danske og udenlandske platforme du kan vælge imellem.
Planen for de næste 5 minutter af din tid kommer her:
- Hvornår er du klar til at vælge crowdfunding-platform?
- Den hurtige måde at finde ud af, om du skal bruge en dansk eller udenlands platform
- Hvad du skal vide om konkurrence på platformene
- Hvornår det er en fordel at bruge både en dansk og en udenlandsk platform.
Lad os tage den fra toppen:
Hvornår er du klar til at vælge crowdfunding-platform?
Du skal vælge, hvilken platform du vil bruge til dit crowdfunding-projekt, når du:
- ved, hvad reward-baseret crowdfunding er for noget (https://crowdnerds.dk/denultimativeguide/)
- har besluttet dig for, at reward-baseret crowdfunding er lige præcis det rigtige for din forretning (https://crowdnerds.dk/hvadercrowdfunding/)
- har en prototype på dit produkt eller et klart koncept på plads.
Du er endnu ikke begyndt på dit kampagne-materiale. Din kampagne afhænger nemlig helt af, hvilken platform du vælger.
Har du fx lavet en fantastisk rom, og tænker du, at du gerne vil blæse den ud på et internationalt marked, så vil du blive slemt skuffet, når din kampagne kommer til review hos fx Kickstarter. På Kickstarter kan man nemlig ikke lave crowdfunding-kampagner på produkter, der indeholder alkohol. Så her ville det have sparet dig en masse tid og frustration fx at bruge Coops platform i stedet for.
Eksemplet understøtter en vigtig pointe:
En crowdfunding-platform er ligesom at leje et værelse i et hus. Hvis ikke ejerne bryder sig om dig, kan de sige: ”Det bliver ikke her, kammerat.” Og så kan du ikke gøre så meget ved det.
Derfor er det så vigtigt at tilpasse sin kampagne, så den passer til den platform, du vælger – ellers risikerer du nemlig at blive afvist i review.
Den hurtige måde at finde ud af, om du skal bruge en dansk eller udenlandsk platform
Det handler først og fremmest om produktet:
Henvender dit produkt sig til det internationale marked eller det danske?
Hvis du eksempelvis er børnebogsforfatter, der skriver på dansk, så kan du stoppe med at læse allerede her. For så vil jeg anbefale dig at køre din kampagne på en dansk platform.
Hvis du derimod har skabt en engelsktalende robot, der skal lære børn at programmere, så kan det give rigtig god mening at kigge mod de internationale platforme.
Men selvom du umiddelbart tænker, at du har et produkt med internationalt potentiale, så kan det være en fordel for dig at lancere på en dansk platform i stedet for.
Det har at gøre med konkurrencen på platformene. Det kommer vi til nu:
Hvad du skal vide om konkurrencen på platformene
At vælge en dansk platform kan være en fordel, hvis vi kigger på det konkurrencemæssige aspekt af lanceringen af en crowdfunding-kampagne.
Når du lancerer et crowdfunding-projekt, konkurrerer du også med de andre projekter på platformen om opmærksomhed fra de besøgende. Der er langt mindre konkurrence på de danske platforme, og det er samtidig nemmere at blive fremhævet.
Hos Coop Crowdfunding kan du eksempelvis blive fremhævet via deres sociale medier og nyhedsbrev, mens Booomerang har en ”vores favoritter”-kategori, som man kan være heldig at lande i.
Lignende metoder bruger de store internationale platforme også, men det er langt sværere at få deres opmærksomhed. På platforme som Kickstarter og Indiegogo ligger der hundredvis af projekter live 24/7, og derfor skal din kampagne være noget særligt for at blive opdaget af deres personale og af de besøgende i det hele taget.
Danske FableWood har helt unikt opnået at være på forsiden af Kickstarter. De laver magnetiske trædyr, som er en blanding af interiør og legetøj. Da jeg spurgte Rasmus Fiil Svarrer fra FableWood om, hvordan de havde gjort, var svaret:
”Det var helt vildt at få lov til at ligge dér på forsiden i de få dage, vi gjorde det. Men det kunne nok også kun lade sig gøre, fordi vi havde en track record med Kickstarter. Vi havde jo i forvejen lavet to succesfulde kampagner på platformen.”
FableWood kom altså på forsiden af Kickstarter, fordi de havde prøvet at lave succesfulde kampagner før – så Kickstarter løb ikke nogen stor risiko, fordi denne kampagne nok også ville blive en succes uanset hvad. Rasmus’ råd er derfor: Regn ikke med, at Kickstarter er en kæmpe hjælp, første gang du laver en kampagne. Du skal selv generere trafikken. (Få et par tips til netop det herovre).
Den pointe, du skal tage med dig, er: Du kan få større rækkevidde på de udenlandske platforme sammenlignet med de danske. Men du får sandsynligvis mere hjælp til at få trafik til din kampagne fra de danske platforme sammenlignet med de udenlandske.
Hvornår det er en fordel at bruge både en dansk og en udenlandsk platform
Vil du gerne teste dit produkt, din kommunikation og dit grafiske materiale af, kan du overveje at starte med at lancere en kampagne på en dansk platform.
Med de erfaringer, fejltagelser og succeser i rygsækken vil du være mere klar til at lancere den helt store internationale kampagne, når du er klar til det.
Fordelen er, at du i et mere kontrolleret crowdfunding-klima kan teste responsen af:
- Vil folk købe dit produkt?
- Forstår folk dit budskab?
- Bliver din kampagne-video set?
Du vil, som udgangspunkt, have nemmere ved at komme i dialog og få hjælp hos de danske platforme, fordi konkurrencen og mængden af crowdfunding-projekter ikke er lige så stor.
Og så er det også væsentligt nemmere at arbejde med den logistikmæssige hovedpine, det kan være at skulle sende rewards ud. Danmark er alt andet lige en mere overkommelig størrelse at skulle sende ud til kontra resten af verden (selvom du på de store platforme også kan tilpasse, hvilke lande du ønsker at sende til).
Ulempen er, at det er meget arbejde at stable to kampagner på benene. Og der kan meget vel være et væsentligt større marked for dit produkt end herhjemme.
Så, for lige at opsummere:
En dansk platform er oplagt for dig, der har et produkt målrettet danske forbrugere. Du kan også bruge en dansk platform til at teste din kampagne af, inden du går efter det internationale marked. Og du har nemmere ved at opnå eksponering af din kampagne på de danske platforme, fordi konkurrencen ikke er lige så hård. De danske platforme er mere sikre, men også mere moderate i beløbsstørrelserne, der bliver samlet ind.
En udenlandsk platform er oplagt for dig, der har potentielt internationale kunder. Du har styr på, hvordan du selv genererer trafik til din kampagne og forventer ikke at blive eksponeret af platformen selv. Omvendt ved du, at du potentielt kan nå ud til backers på markeder i andre lande, som du ikke får adgang til via de danske platforme.
I de næste to indlæg her på bloggen guider jeg dig til de to største internationale platforme, Kickstarterter og Indiegogo, og dernæst 4 danske platforme, som du kan overveje at køre kampagne på.
Pingback: De 6 væsentligste forskelle mellem Kickstarter og Indiegogo - CrowdNerds
Pingback: Den største misforståelse om danske crowdfunding-platforme, som forhindrer folk i at skaffe penge til deres projekter - CrowdNerds