fbpx

Sådan sikrer du din kampagne de absolut bedste chancer for succes

Byg et crowd.

Det er sådan, du sikrer din kampagne de absolut bedste chancer for succes.

Hvorfor?

Fordi data viser, at projekter, der når en stor portion finansiering af kampagnens første 48 timer, har meget større chance for at nå i mål end dem, der kommer stille fra start.

Hvordan giver man sin kampagne en god start?

Du har gættet det:

Ved at bygge dit eget crowd.

Ingen har nemlig lyst til at være den allerførste, der putter penge i en crowdfunding-kampagne.

Men et aktivt crowd står klar til at bakke op om kampagnen, så snart den går live – og viser, at her foregår en fest, som folk potentielt går glip af.

Og så er der også andre fordele:

En god start på kampagnen giver bedre eksponering

Lancerer du din kampagne på en af de internationale crowdfunding-platforme, er der algoritmer, der holder øje med, hvor godt du kommer fra start. De projekter, der hurtigt tiltrækker en masse støtter, vil algoritmen skubbe fremad, så projektet får langt mere eksponering.

Hvorfor?

Fordi platformene tjener deres penge på succesfulde projekter, så det er også i deres interesse at promovere dem, der genererer en masse penge.

Men hvem er dit 'crowd' egentlig?

Dit crowd er folk, der har vist interesse for dit kommende projekt eller produkt. Helt konkret kan det være:

  • en e-mail-liste
  • følgere på Instagram og Facebook
  • en offline fanklub.

I dette blogindlæg fokuserer vi på e-mail-listen.

Det er helt konkret en liste af mennesker, som har givet samtykke til, at du må kontakte dem via e-mail.

Sådan bruger du en e-mail-liste til at opbygge dit crowd

E-mail-listen er en af de suverænt bedste (og billigste) metoder til at skabe en masse trafik i starten af din crowdfunding-kampagne.

Du opbygger en e-mail-liste ved at lave en landing-side med én call-to-action – nemlig tilmelding til dit launch-nyhedsbrev. Siden kan være helt simpel, men den skal være visuelt appellerende og kommunikere den værdi, folk får ved at skrive sig op til nyhedsbrevet.

Eksempelvis:

  • Adgang til early bird rewards
  • en freebie henvendt til din målgruppe
  • en ekstra bonus med de rewards, du tilbyder i din kampagne.

Se eksemplet her:

Formår du at få folk ind på listen, kan du også være ret sikker på, at en del af dem konverterer til betalende backers, når din kampagne går live.

Når du har fået folk ind på din e-mail-liste, skal du huske at skrive til dem op til lanceringen af din crowdfunding-kampagne. Opbyg tillid hos dem, der har skrevet sig op, ved at kommunikere personligt og imødekommende.

Fx:

  • Præsenter holdet bag projektet.
  • Vis noget behind-the-scenes-materiale.

Det får folk til at følge sig budt inden for i virksomheden. Så er der langt større chance for, at de køber ind på dine rewards, når crowdfunding-kampagnen går live.

Hvornår bør du gå i gang med at opbygge et crowd?

Gå i gang med at opbygge din e-mail-liste minimum 2 måneder inden, du vil lancere din crowdfunding-kampagne. Så har du tid til at få mennesker ind på listen – og opbygge en relation til dem gennem nogle velskrevne mails.

Du kan drive trafik ind på din landingpage via Facebook-annoncering, Google AdWords, blogs og sociale medier.

Gør du det, skal du nok få succes med at konvertere en stor portion af dit crowd til betalende backers i din crowdfunding-kampagne. Og starter din kampagne godt, er der altså større sandsynlighed for, at finansieringen bliver hentet hjem, og den bliver en succes.

En heldig sidegevinst ved et crowd er, at det kan vokse sig til et større community omkring dit brand, når du efter kampagnens afslutning fortsætter det gode arbejde med at kommunikere og involvere dine følgere 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *