fbpx
rewards

5 huskeregler om gode rewards, der får folk til at støtte din crowdfunding-kampagne

Hurtig quiz:

Hvad har de her tre ting til fælles?

1) Et virkelig nørdet brætspil

2) Et avanceret indkøbsnet med enhjørning-print

3) En drink til en forfatter

Svaret:

Det er alle sammen eksempler på rewards fra virkelig vellykkede crowdfunding-kampagner inde på Kickstarter.

Rewards er de belønninger, folk køber ind på, når de støtter en crowdfunding-kampagne.

Det kan være – og er ofte – et fysisk produkt. Som fx brætspillet og indkøbsnettet.

Men det kan også være en lidt sjov gimmick – som fx en drink til en af de forfattere, som står bag et nyt litterært magasin (så skåler de til gengæld også for dig). En vigtig pointe her er, at dine støtter skal synes det er sjovt – ikke kun dig 🙂

Det fantastiske ved rewards i en crowdfunding-kampagne er, at det kun er fantasien, der sætter grænser for, hvad du kan tilbyde dine backers (selvfølgelig inden for platformens regler). Det er samtidig præcis derfor, at det kan være så svært.

Hvis de potentielle købere ikke ser værdi i de rewards, du tilbyder, så smutter de igen. Derfor er rewards en meget vigtig byggeklods i en succesfuld crowdfunding-kampagne.

Jeg har samlet 5 huskeregler til dig, så du kan lave de helt rigtige rewards til din kampagne:

1. Der skal være både til den tynde og den tykke pengepung

Når du opstiller dine rewards, skal du tænke over at lave forskellige prisniveauer, så alle kan være med. På den måde sikrer du, at alle der er interesserede i dit projekt har mulighed for at støtte i det niveau, de har det godt med.

Du skal samtidig tænke over at sprede dine rewards, så de rent prismæssigt differentierer sig fra hinanden. Hvis der er tre forskellige rewards på samme prispunkt, bliver folk forvirrede over, hvilken de skal vælge – og så vælger de ofte ikke noget. Det vil du selvfølgelig gerne undgå.

2. Du skal maks. opsætte 8 rewards

Mennesker er ikke gode til for mange valgmuligheder. Ligesom at det kan være svært at vælge en film på Netflix, fordi der er FOR mange film, så kan for mange rewards også forvirre potentielle købere. Hold dig derfor til 5-8 rewards.

Et lille OBS her: Når du laver en reward i 3 forskellige varianter, så gælder det som én reward. Fx hvis du tilbyder et produkt i forskellige farver eller mønstre.

Det gør de netop i denne crowdfunding-kampagne ovre på Coops platform. Jeg har rådgivet Mads og Jacob fra Skovhaver.dk i kampagnen, hvor de har forskellige rewards til forskellig størrelse pengepunge. Det, vi også har gjort, er at opstille valgmuligheder ved en reward: Nemlig 3 forskellige muligheder for rewarden ’Skovhavedesign’. Det har vi gjort for at gøre den så relevant for alle som muligt – og dermed øge sandsynligheden for, at folk køber netop denne reward.

Du skal samtidig tænke over at sprede dine rewards, så de rent prismæssigt differentierer sig fra hinanden. Hvis der er tre forskellige rewards på samme prispunkt, bliver folk forvirrede over, hvilken de skal vælge – og så vælger de ofte ikke noget. Det vil du selvfølgelig gerne undgå.

3. Tænk i høj opfattet værdi

Du vil gerne have så meget finansiering ud af din kampagne som muligt, samtidig med at du gerne vil give værdi til dine backers. Der er ingen ide i at tilbyde rewards, som ender med at blive en dårlig forretning for dig.

Det følgende kommer måske til at lyde lidt kringlet, men følg lige med her:

Den finansielle gevinst er størst, når du tilbyder rewards, du selv har kontrol over. Det kan være dit eget produkt eller din tid.

Hvis du derimod laver rewards, som du skal købe dig til, så ryger en stor del af den finansielle gevinst i andres lommer end din. Det er jo ikke pointen med at få finansiering til dit projekt.

Det gælder altså om at tænke i høj opfattet værdi fra køberens synspunkt, men så billigt som muligt for dig. Et kaffekort på 10 kopper kaffe til 200 kroner vil eksempelvis opfattes som høj værdi af køberen, men din omkostning (hvis du selv har en kaffebar) vil være nogle kroner per kop.

4. Der skal være en belønning

I en crowdfunding-kampagne køber folk ind på rewards, der først bliver leveret om noget tid. Folk køber også ind på et mere usikkert grundlag, end hvis de køber i en normal webshop, simpelthen fordi at crowdfunding-kampagner typisk lanceres af iværksættere og mindre virksomheder, der skal bruge de rejste midler til et konkret projekt (der nogle gange tager længere tid end forventet).

Derfor skal du belønne de købere, der vælger at støtte din crowdfunding-kampagne. Det gør du bedst ved at tilbyde rewards til en billigere pris eller med noget ekstra lir.

Ved klart at skrive i din reward-beskrivelse, hvad man som køber sparer eller får oven i hatten, når vedkommende støtter kampagnen, giver du de potentielle købere et incitament til at købe nu og her.

5. Tænk i community

De bedste crowdfunding-kampagner er dem, der formår at tænke ’community-building’ ind i deres rewards. Det kan være, at du inviterer folk på et virksomhedsbesøg eller som her, laver rewards der giver købere grund til at blive ved med at komme igen.

Årsagen til at man gerne vil lave community-building er fordi, det i virkeligheden er den største gevinst du kan få ud af en crowdfunding-kampagne. Mens finansieringen er guleroden lige nu og her, så kan et community på den lange bane, være meget mere værd. Dine købere fra en crowdfunding-kampagne skal gerne blive til loyale kunder, der lægger mange flere penge i din forretning og – endnu bedre – fortæller om deres gode oplevelse med dit brand til venner og familie. Derfor skal du tænke i community-skabende rewards.

De var de 5 huskeregler om fede rewards

Følger du de her fem regler, har du et rigtig godt udgangspunkt for at lave rewards, folk med glæde vil smide deres penge efter – og som også giver mening for din forretning.

 

Hvis du gerne vil have helt konkrete idéer til rewards i alle afskygninger, kan du med fordel kigge denne liste igennem, som Kickstarter har stykket sammen.

Og ellers kan du også booke os til at hjælpe dig med at få sammensat de bedste rewards. Kontakt os her.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *