fbpx
crowdfunding platform

Hvad er en crowdfunding-platform?

En crowdfunding-platform er det mellemled, der forbinder dig og dine backers. Crowdfunding-platformen gør det muligt for dine ideelle kunder at finde dit projekt, og platformen sørger for, at alle transaktioner foregår på lovlig og ordentlig vis.

Platformene fungerer i det store og hele ens. Her er tre basale funktioner på en crowdfunding-platform:

  1. Platformen faciliteter transaktionerne mellem kampagne-ejer (det er dig) og backer (det er dem, der vælger at støtte dig).
  2. Platformen er ikke ansvarlig for kampagnernes indhold, rewards og løfter – det er du.
  3. Platformen kan frit til- og fravælge, hvilke projekter de vil have liggende – derfor er det vigtigt at lave sin research og forberede sit kampagnemateriale grundigt, så det passer til den platform, du vil anvende.
Hvad består en kampagne af på en crowdfunding-platform?

Du opsætter grundlæggende kampagner på samme måde på de forskellige platforme.

Du vil oftest blive mødt af nedenstående opsætning, hvor du selv skal udfylde:

  • Video eller billede
  • Finansieringsmål
  • Rewards
  • Beskrivelse

Dette udgør de basale karaktertræk på en crowdfunding-platform. Derudover kan de variere i en uendelighed, fx sådan:

  • Platformenes forskellige fokusområder (IDA Crowdfunding har eksempelvis et stærkt fokus på opfindelser og innovation)
  • Platformenes finansieringsmodel (alt-eller-intet vs. fleksibelt mål – link til artikel om forskelle ml. Kickstarter og Indiegogo)
  • Platformenes cut – langt de fleste ligger et sted mellem 0-9%.

Det er disse forskelle, der bliver afgørende, når du researcher på, hvilken platform dit projekt skal ligge hos.

Vil du have en kort guide til de danske platforme, kan du læse mere i indlægget her.

Kigger du mere på Kickstarter eller Indiegogo, kan du med fordel læse indlægget her.

Der findes naturligvis endnu flere platforme. Hvert enkelt land har lokale crowdfunding-platforme, præcis som vi har i Danmark. Eksempelvis er Ulule stor i Frankrig, mens Startnext er stor i Tyskland. Men når jeg hjælper folk med deres crowdfunding-projekter, er det ofte ovenstående platforme, som vi bruger.

Kan jeg lave crowdfunding på min egen hjemmeside?

Ja, det kan du godt.

Er det noget, jeg anbefaler?

Nej, det er det ikke.

Af (mindst) 3 grunde:

  1. Platformene har styr på alt det tekniske, så du kan fokusere på at lave en super fed kampagne. 
  2. Folk er mere tilbøjelige til at smide deres kortoplysninger ind på en side, de kender. Der er større sandsynlighed for, at flere kender den valgte crowdfunding-platform end dit brand. 
  3. Platformene har et publikum, du kan lukrere på. Det er ingen garanti, men når du lancerer dit projekt på en crowdfunding-platform, kan du håbe på noget organisk trafik direkte fra platformens besøgende. 

Argumentet for at lancere en crowdfunding-kampagne i eget hus, er selvfølgelig kontrol. Men for langt de fleste kampagner vil det ikke opveje de fordele, der ligger i at vælge en etableret crowdfunding-platform.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *